S KÝM SPOLUPRACOVAT? CO DELEGOVAT? Seriál marketingová strategie – 5

marketingová strategie, strategie krok za krokem

S KÝM budete spolupracovat, kdo bude ve vašem týmu, abyste dosáhli svého podnikatelského cíle? 

I na tuto otázku hledá odpovědi třetí z pěti oblastí marketingové strategie.
Předchozí články série najdete zde.

JSTE DVACET V JEDNOM? 

Pokud své podnikání teprve rozjíždíte, tak s velkou pravděpodobností jste na všechny úkoly sami. Jste srdcem svého podnikání, a protože stavíte na svých silných stránkách a zapojujete vášeň, tak jste zdrojem úspěchu svého podnikání – a tak to má být.

Na druhou stranu se na vás valí ohromné množství úkolů a práce, která je potřeba udělat jako např.:

  • administrativa,
  • záležitosti spojené s právními povinnostmi,
  • marketing,
  • finance,
  • obchod a prodej,…..

V některých z těchto oblastí svou expertízu nevyužíváte, ale tyto věci se musí stát, jinak vaše firma nebude fungovat tak jak má, v horším případě vás může čekat postih.

Žonglujete tedy mezi ohromným množstvím úkolů, které musí být udělány, a svou kapacitou: časem a energií. A protože cílem podnikání není udřít se, ale užít si to a využít svůj potenciál tak, abyste vy / vaše služby / výrobky přinesli užitek vašim zákazníkům, tak přirozeně začínáte řešit dilema: co mám dělat sám a co mám případně delegovat a komu?

CO MÁTE DELEGOVAT? 

Tuto otázku se svými klienty řeším velice často. Klienti většinou přichází v momentě, kdy se jim podnikání rozjíždí a množství úkolů, které dopadá na jejich hlavu, roste. Neví, kam skočit dříve, na co se soustředit, jsou unavení a vyčerpaní. A to se začíná projevovat nejen na výsledcích jejich podnikání, ale propisuje se to i do osobního života, který jen málokterý začínající podnikatel umí striktně oddělit od života pracovního.

Prvním krokem v zamyšlení je právě otázka CO delegovat a pak teprve řešíme KOMU.

Jaké úkoly delegovat? 

Zjednodušeně můžeme odpovědět tak, že vy sami byste se měli soustředit na oblasti, které přináší vašim zákazníkům hodnotu / užitek a vy při nich využíváte své silné stránky a zapojujete vášeň. (Jak poznáte své silné stránky se dočtete zde.)

  • Pokud máte jazykovou školu a vaší silnou stránkou je organizace učitelů a získávání zákazníků, pak se budete soustředit na tyto činnosti. Vlastní učení pak přenecháte těm, kdo jsou v tom dobří.
    • Pokud jste ale vynikající učitel a nebaví vás administrativa, pak se budete soustředit na učení a administrativu někomu přenecháte.

Jak poznáte, co máte delegovat?

  • Nejprve si sepište své silné stránky a slabiny.
    • Vaše silné stránky by pro vaše podnikání měly být zásadní, protože přináší vašim zákazníkům hodnotu, za kterou jsou ochotni zaplatit. Máte to takto nastaveno?
  • Poté zrevidujte svůj podnikatelský záměr.
    • Co chcete tento a příští rok dosáhnout?
    • Jaké schopnosti / dovednosti / znalosti musíte mít (nebo někdo další ve vaší firmě), abyste své cíle splnili?
    • Jaké kroky musíte podniknout, abyste cíle dosáhli?
    • Vypište je.
  • Nyní porovnejte své silné stránky a slabiny s potřebami svého podnikatelského záměru.
    • Většinu času věnujte těm aktivitám v podnikání, kde využíváte své silné stránky a přinášíte tím zákazníkům hodnotu. Také je dále rozvíjejte tím směrem, jak jste vypsali výše.
    • Sepište aktivity/ činnosti, které ve svém podnikání potřebujete, abyste dosáhli svých cílů, ale které jsou vašimi slabinami.
      • Tyto aktivity / činnosti delegujte. Pokud je budete vykonávat sami, tak vám zaberou zbytečně mnoho času, který místo toho můžete věnovat aktivitám, které vám přímo vydělávají.

Když víte, jaké činnosti / aktivity / role potřebujete delegovat, tak následuje krok 2 a tím je hledání vhodného kandidáta.

KOMU BUDETE DELEGOVAT, KDO BUDE VÁŠ TÝM? 

Jak se říká, všechno je „pouze o lidech“. Proto je výběr vašich spolupracovníků tak důležitý. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy byli v dobré restauraci, jídlo vám chutnalo, ale nebyli jste spokojeni se servisem číšníka – budete se sem chtít vrátit? ….. Asi budete minimálně zvažovat. Právě o tom to je, podnikání je o lidech, a zejména výběr prvních spolupracovníků je klíčový, protože ti ovlivní vaše podnikání nejvíce.

Pokud si vyberete schopné a pracovité lidi, kteří sdílí vaše hodnoty (a vy je náležitě odměníte), tak spolu budete nejen dobře vycházet, ale vaše společné úsilí se projevoví na výsledcích. Pokud budete spolupracovat s průměrnými lidmi, tak vaše výsledky budou průměrné. Proto s výběrem spolupracovníků nespěchejte!!

S kým spolupracovat? 

Při výběru spolupracovníků doporučuji sledovat 2 oblasti:

  • osobnost, hodnoty a vnitřní nastavení daného kandidáta
    • Kandidát vám musí tzv. „sednout“. Představa, že s tímto člověkem budete trávit většinu pracovního dne, pro vás musí být příjemná.
    • Lidé jsou schopni se mnoha věcem naučit (samozřejmě za předpokladu, že chtějí), ale jejich vnitřní nastavení a hodnoty se mění jen velmi těžko.
    • Podívejte se na jejich profily na sociálních sítích (Facebook, Linkedin): co o kandidátech vypovídají? Chcete s takovýmto člověkem pracovat?
  • pracovní nasazení a výsledky
    • Kandidátovy silné stránky by měly být využity v těch oblastech / činnostech, které chcete delegovat.
      • Pokud hledáte účetního, tak si vyberte takového, kterého čísla baví. Jak to poznáte? Když o účetnictví bude mluvit, tak uvidíte zápal a nadšení a radost.
    • Také doporučuji si daného kandidáta ověřit u jeho předchozích zaměstnavatelů.
      • Kandidáta požádejte, ať vám dá kontakt na předchozího zaměstnavatele, a zavolejte mu.
      • Případně zjistěte, zda jej nezná někdo z vašich kontaktů, a zeptejte se ho na referenci.

Kde můžete první spolupracovníky hledat? 

  • Využijte své kontakty. Kontakty můžeme nazvat sítí bohatství, protože mezi přáteli nebo známými můžeme najít vhodné lidi ke spolupráci. Podívejte se na své kontakty podnikatelskýma očima: 
    • komu důvěřujete?
    • kdo má přístup ke zdrojům, které umíte zužitkovat nebo potřebujete (know-how, příležitosti, finance) při budování podnikání?
    • do Vás může podpořit nyní či v budoucnu a jak?
  • Pokud máte možnost, tak můžete zapojit rodinné příslušníky nebo vaše děti.
    • Zejména dospívající pak v začínajícím podnikání mají možnost získat neocenitelnou praxi pro svůj vlastní pracovní život. Navíc jim zapojení do podnikání pomůže pochopit souvislost mezi vytvořenou hodnotou a odměnou, a vy pak nebudete muset složitě přemýšlet nad kapesným.
    • Pokud zapojíte rodinné příslušníky učiníte, tak vám doporučuji si fungování v rámci podnikání nastavit dopředu, aby rodinné vazby nebyly zdrojem sporů při vedení podnikání.

Skládání týmu a hledání spolupracovníků je nejdůležitější manažerská činnost ve vašem podnikání. Proto ji věnujte dostatečnou pozornost, čas a energii – nezapomeňte, že výsledky vašeho podnikání záleží na lidech, kteří vaše podnikání tvoří!!! 

Pokud byste chtěli s něčím poradit, nebo máte nějaký nápad či komentář, napište mi pomocí formuláře níže, ráda vám pomohu.

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.