CO JSEM SE NAUČILA ZA 10 LET NA VOLNÉ NOZE?

osobní rozvoj

Čas letí. Podnikám již 10 let, a jsem ráda, že jsem se pro cestu na volné noze rozhodla. Protože průběžně svou práci reviduji, tak jsem se zamyslela nad tím, co jsem se za tuto dobu o podnikání na volné naze naučila.

Potřebuji plány, ale nedržím se jich dogmaticky 

Jsem strukturovaná, a proto jsem své podnikání dopředu dost promýšlela, dokonce jsem si zaplatila online kurz amerického guru na podnikání, abych nic důležitého neopomněla. Vypracovala jsem si business plán, promyslela detailně jeho marketingovou část. 

Obor podnikání byl jasný – soustředím se na to co umím a v čem jsem dobrá, a čím přináším hodnotu zákazníkům. Vysnila jsem si cílovou skupinu, která mi byla blízká (ženy rozjíždějící podnikání), a jejím potřebám připravila výrobek (on-line program V čem podnikat) a obsah svých konzultací.

Jenže jedna věc je plán a druhá realita

Časem jsem si uvědomila, že tato cílovka potřebuje poradit s podnikám kompletně, a nejen s marketingovou strategií, a že v této oblasti jsem sama začátečníkem a nemohu to nikoho učit. 

Víc mě v tuto dobu naplňovala práce s bývalými kolegy z korporátů, pro které jsem byla přínosnějším partnerem, díky svým zkušenostem, takže jsem svou cílovku a nabídku pro ni změnila.

Plánuji své dny, jinak se čas ztrácí

Když jsem začala pracovat sama pro sebe, uvědomila jsem si, jak rychle čas ubíhá a co málo jsem udělala. Někdy je to naopak o tom, že nevím, do čeho se pustit (anebo se mi do toho nechce), a tak prokrastinuji.

Proto se snažím plánovat svůj kalendář dopředu, a pokud nemám žádné pracovní schůzky, tak pracuji na úkolech pro další rozvoj svého podnikání. 

Kontakty, mé jméno a reference jsou srdcem mého podnikání, protože najít zákazníky není snadné

Najít zákazníky bylo na začátku složitější, než jsem očekávala. V momentě, kdy jsem se přeorientovala na cílovou skupinu manažerů / manažerek, tak se mi otevřel nový nástroj rekrutace, a to jsou mé kontakty. 

80% mého obratu nyní tvoří lidé, které znám, nebo kteří na mé služby dostali doporučení (toto číslo udávají i výzkumy mezi freelancery všeobecně). Jsou to bývalí kolegové, spolužáci a jejich kontakty. A jak všichni víme, osobní doporučení klienta je ta nejlepší reklama .

Nespěchám na sebe a učím se s nadhledem přecházet hlušší období

Podnikání jsem rozjížděla pozvolna a postupně, jak mi dovolily děti. Netlačila jsem hned od začátku na dosažený obrat, a to mi dalo volnost a klid. Naučila jsem se podnikání vnímat jako maratón, který chci paradoxně běžet co nejdéle v co nejlepší formě. 

I mé podnikání se vyvíjí ve vlnách. Často mám mnoho práce a nové klienty odmítám. Pak dokončím více projektů a najednou mám nezvykle volnou kapacitu. Pokud se noví zákazníci nedostaví rychle, tak mám tendenci pochybovat o svých schopnostech a přínosu.

Učím se tato hlušší období využívat pro posouvání mého podnikání, další vzdělávání se a networking. Tím sice krátkodobě negeneruji obrat, ale dlouhodobě své podnikání posouvám dále.

Naučila jsem se stanovovat si adekvátní odměnu

Stanovení ceny za mé služby pro mě bylo na začátku podnikání velice složité. Když jsem si spočítala hodinovou sazbu, kterou bych měla účtovat, protočily se mi panenky. Nedovedla jsem si představit, jak si o takovou sumu říkám. Postupem času jsem se to ale naučila. Pomohly mi 2 momenty:

Logika hodinové sazby

Když jsem si vedla timesheet, zjistila jsem, že téměř ½ času mi zaberou činnosti jako admin, marketing,… tedy činnosti, za které nemohu účtovat. Navíc mi nikdo nezaplatí: školení, sebevzdělávání, dovolenou, ošetřovné,.. Všechny tyto náklady musím promítnout do hodinové sazby.

Cena odráží kvalitu

Snažím se o to, aby hodnota, kterou klientům přináším, převyšovala cenu, kterou za mé služby platí. S ohledem na to, že s mnoha klienty pracuji více než 3 roky, věřím, že se mi to daří.

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.