OSOBNÍ ZNAČKA – JAK JI POSTAVIT?

osobní rozvoj

Téma osobní značky a jejího budování je vysoce relevantní nejen pro podnikatele, ale i zaměstnance. Když poprvé někoho potkáte nebo čtete jeho životopis, tak si jej pak vygooglujete, abyste si o něm udělali jasnější obrázek. A to, co najdete, často rozhodne o jeho úspěchu, nebo prohře. Zároveň vše, co najdete, vytváří jeho osobní značku. 

Co je osobní značka? 

Osobní značka je všechno, s čím si vás lidé spojují. Není to tedy jen vaše jméno, nebo třeba logo, ale především vaše hodnoty, přesvědčení a reputace. Pokud svou osobní značku nijak vědomě nebudujete, tak ta pak většinou odráží vaši osobnost s jejími charakteristickými rysy.

Vyzkoušejte své jméno vygooglovat. Podívejte se i na obrázky, které jsou s vaším jménem spojeny. Vystihují vás tak, jak si přejete být vnímáni, nebo jak sami sebe vnímáte?  

2 způsoby budování osobní značky 

Z mého pohledu existují 2 způsoby, jak lze osobní značku budovat: neřízeně a řízeně.

Neřízené budování osobní značky 

Zdá se mi, že tento způsob převažuje zejména u žen. Myslíme si, že si svou značku nebo své místo na výslunní musíme zasloužit a že nám ji de facto udělují třetí strany. Tvrdě pracujeme a věříme, že si toho někdo nad námi všimne, ocení nás, a až se objeví příležitost, tak nám třeba nabídne povýšení.Povýšení a pozice si přece musíme zasloužit. Připadá vám to povědomé?

Tento způsob možná jakžtakž funguje v zaměstnaneckém světě, ale pokud by se takto choval podnikatel, tak brzy zkrachuje. Než by si jeho schopností někdo všiml, neměl by z čeho žít. V business světě to zkrátka funguje obráceně.

Řízené budování značky 

Úspěšní podnikatelé si nejprve nastaví svou osobní značku, a pak tvrdě pracují na tom, aby jejímu nastavení dostáli. Pokud se rozhodnete svou osobní značku proaktivně řídit, pak si můžete zvolit, jaké vaše hodnoty, názory a přesvědčení vás mají reprezentovat. Na tyto hodnoty se můžete zaměřit, více je komunikovat, a tak svůj obraz v dané oblasti posilovat. 

Jak budovat osobní značku? 

Kroky vedoucí k budování osobní značky jsou velice podobné krokům marketingové strategii firmy / značky.

Vydefinujte si svou značku 

Udělejte si osobní audit

Nejprve si udělejte takový malý vnitřní audit. Jaké jsou vaše znalosti, dovednosti (= vaše odbornost), zájmy, hodnoty a přesvědčení? 

Stanovte si cíl

Jak chcete být vnímáni? Zde se můžete odpíchnout od vašeho vnitřního poslání, vašeho proč – proč tady jste a komu tím prospíváte? Nebo od vaší vize: kým se chcete stát? V jakém oboru chcete být vnímáni jako odborníci?

Uvědomte si, kdo je vaše cílová skupina

Je potřeba, abyste byli relevantní pro svou cílovou skupinu. Kdo jsou nebo budou vaši zákazníci? Kdo chcete, aby vás uznával jako autoritu?

Určitě to nebudou všichni, protože i zde platí: „není člověk ten, který by se líbil všem“. Pokuste se co nejdetailněji vaše zákazníky popsat a pochopit.

Nadefinujte si podobu vaší značky

Toto je poslední krok, kde se všechny předchozí propojují. Je potřeba najít takové atributy / znaky, se kterými si vaši zákazníci vaši značku spojí (to je opět stejné jako ve světě jakýchkoli jiných značek) a vy budete mít pocit, že to jste vy – tak jak chcete být vnímáni.

Zde musím podotknout, že jsem zastánce autenticity, tzn. že věřím, že by vaše značka měla obsahovat ty vlastnosti a dovednosti, které opravdu mátenebo alespoň na nich tvrdě pracujete. Zákazníci jakoukoli nekonzistenci mezi tím, co o sobě říkáte, a jak se opravdu chováte, rychle odhalí.

Vytvořte si svou přesvědčivou nabídku

Nyní, když víte, kdo jste, jak chcete být vnímáni, a kdo jsou vaši ideální klienti, tak je potřeba připravit přesvědčivou nabídku, tzn. odpovědět na otázku, proč si mají vybrat raději vaše služby nebo výrobky než vaši konkurenci. To je to, co se svou značkou pak budete komunikovat.

Udělejte si klasickou SWOT analýzu, zanalyzujte konkurenci. Té se nemusíte děsit, berte ji jako zdroj inspirace. Zjistěte, koho vaši zákazníci vnímají jako autoritu, kdo udává trendy, a učte se od nich. Berte to s pokorou. Všichni jsme na cestě a všichni se stále učíme a posouváme. 

Navíc je to právě kombinace vaší nabídky a značky, co vás dělá jedinečnými, a čím se odlišujete. Je důležité, aby obě tyto části vaší prezentace byly atraktivní pro vaše klienty, zároveň ale abyste to byli opravdu vy a byli schopni vašim slibům dostát.

Pracujte na své důvěryhodnosti a zvyšujte svůj dosah

Nyní přichází na řadu ta mravenčí práce – postupnými kroky posilovat svou důvěryhodnost ve vámi vybrané oblasti. Jak na to? Výčet níže berte jako inspiraci, není konečný a jistě vás napadnou další způsoby, jak svou expertízu posilovat a navenek reprezentovat.

Neustále se vzdělávejte

Všechny obory se neustále vyvíjí, rozpadají se na další, a tak je potřeba udržovat krok. Čtěte publikace na téma vaší expertízy, navštěvujte oborové konference. Jako zdroj inspirace můžete využít i networking.

Dokažte, že danému tématu opravdu rozumíte

Sledujte diskuze na dané téma na sociálních sítích a vyjadřujte se k nim. Můžete psát na dané téma vlastní příspěvky a publikovat je opět na sociálních sítích nebo na vlastním blogu. Uspořádejte seminář, nebo se s někým relevantním spojte a nabídněte svou expertízu na jeho semináři / konferenci.

Žádejte své klienty o reference a doporučení

Všichni jsme rádi, když si kvalitu služeb můžeme u někoho ověřit. Proto požádejte své klienty, aby vám napsali reference na sociální sítě nebo váš web. Pokud budou s vašimi službami opravdu spokojení, sami vás jistě dále doporučí.

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.