PROČ PODNIKÁTE? Seriál marketingová strategie – 1

marketingová strategie, strategie krok za krokem, v čem podnikat

Proč podnikáte / proč chcete začít podnikat? Co chcete ze svého podnikání získat? Našli jste si čas a přemýšleli nad těmito otázkami?

Odpovědi na tyto otázky jsou stejně tak důležité jako vědět v čem podnikat. Protože pokud víme, proč vlastně podnikáme, a co z podnikání chceme získat, tak:

  • víme, zda se nám v podnikání daří a můžeme slavit dílčí úspěchy na naší cestě
  • snadněji se rozhodujeme, protože když víme, kam směřujeme, tak vybereme tu variantu, která nás k cíli přivede rychleji / snadněji,….
  • jsme čitelní nejen pro sebe sama, ale i naše zákazníky, dodavatele,….

Pokud jste si odpověděli jasně a bez většího přemýšlení, tak gratuluji. Pokud váháte, tak si pojďme na tuto první otázku marketingové strategie, která zní: „PROČ?“, odpovědět nyní. Otázky více rozebereme a ukážeme si příklady.


PROČ?

  1. Proč vlastně podnikáte?

Je důležité si na začátku uvědomit, že podnikání a peníze, které podnikáním získáme, jsou prostředkem k dosažení nějakého našeho cíle. Nepodnikáme tedy jen proto, abychom vydělali peníze. Peníze samy o sobě nejsou cílem, jsou prostředkem k dosažení něčeho… A to je právě ta odpověď na otázku proč podnikáte. Jedná se o naše vnitřní motivace a cíle.

Proč tedy chcete podnikat? Pokud již podnikáte, co bylo to, proč jste se rozhodli podnikat? Co jste chtěli podnikáním získat?

Jde vám o volný čas, hmotné zabezpečení, chcete být uznávanými odborníky v oboru,…..?

Já jsem začala podnikat proto, abych byla paní svého času (mohla pracovat dopoledne a večer) a abych dělala to, v čem jsem dobrá, co mě naplňuje a baví. Zároveň svým konáním chci být k užitku ostatním.

Motivací tedy může být vlastní realizace v tom, co vás baví a naplňuje a v čem jste dobří. Další možností je být sám sobě šéfem a rozhodovat o klíčových otázkách v podnikání…. Možností je opravdu mnoho a žádná odpověď není špatná – záleží jen a jen na vás a vašem vnitřním nastavení. Při hledání se nespokojte s první rychlou odpovědí: abych měl/a peníze, abych uživil/a rodinu, jděte do hloubky, pokuste se odhalit i ty hlubší motivace a buďte co nejvíce konkrétní.

  1. Co chcete ze svého podnikání získat?

Když víte, proč podnikáte, nebo chcete podnikat, tak dalším důležitým krokem je uvědomění si, co vlastně chcete ze svého podnikání získat. Tomu se říká vizeOdpovídá na otázky: kam jdete, čím chcete být a za jak dlouho se tam přibližně dostanete…. 

Jak na vizi? Představte si, že máte za sebou první 3 roky svého podnikání a děláte bilanci. Zavřete oči, plně prožijte svou představu, ať je jako živá a co nejvíce konkrétní.

  • Čeho jste dosáhl/a? Co se Vám povedlo?
  • Co se za poslední 3 roky změnilo? Kam jste se posunul/a?
  • Napište: Jsem vděčný/á za minulý rok. V minulém roce jsem dosáhl/a, vytvořil/a, prožil/a,….

Pokud vás napadají konkrétní čísla jako třeba obrat nebo počet zákazníků, nebo počet kusů, které jste prodal/a, vše si napište. Tato vaše představa je vaší vizí – vaším cílem, za kterým jdete, a proč se do podnikání pouštíteČím více konkrétní je, tím snadněji se vám podaří ji postupně naplňovat.

  1. Proč vaše podnikání existuje: kvůli komu, kvůli čemu?

Při přemýšlení nad otázkou proč je také důležité zamyslet se nad tím, proč vlastně vaše podnikání existuje – komu je prospěšné a jak. Jedná se o vaše poslání a hodnoty, které jako podnikatel v podnikání vyznáváte. Co vaše firma / podnikání přináší svému okolí, v čem je prospěšná? Jaké jsou vaše motivy jakožto majitele firmy tuto práci vykonávat?

Jak si na tuto otázku můžete odpovědět? Je to snadná metoda, které si říká 5x proč. Začněte „nabízím výrobek / službu X“. Poté se 5x za sebou zeptejte, proč je to důležité? Uvedu vám můj příklad.

  • Co mé podnikání nabízí? Jedná se o soubor ucelených online programů a konzultací, které pomáhají aktivním ženám a mužům od semínek vypěstovat a lístek po lístku je rozvíjet jejich vlastní podnikání tak, aby je naplňovalo a bylo dlouhodobě úspěšné.
  • Proč je to důležité? Spokojené vnitřně naplněné a vyrovnané ženy a muži jsou tou nejlepší oporou spokojených rodin.
  • Proč je to důležité? Spokojení lidé se s větším elánem, energií a nadšením věnují partnerovi i dětem
  • Proč je to důležité? Děti vyrůstají v prostředí fungujících rodinných vztahů a mají vynikající životní vzory.

Jak splníte svůj sen, svou vizi?

Když víte, kam směřujete, tak posledním krokem je promyšlení cesty, jak se ke svému cíli dostanete. Tomu se říká strategie. Marketingová strategie se může v čase měnit podle toho, zda a jak vás k cíli přibližuje.

Marketingová strategie odpovídá na otázky:

  1. CO;
  2. PRO KOHO / KDO / S KÝM ;
  3. KDE / KDY;
  4. JAK?

Tyto další kroky marketingové strategie rozebírám v dalších článcích, které najdete v blogu. Pokud o podnikání teprve přemýšlíte a chcete najít odpovědi na otázky proč chci podnikat a především v čem podnikat, přečtete si články v sekci „v čem podnikat“. Začněte třeba tímto článkem.

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.