PRÁCE Z DOMOVA: 7 INSPIRACÍ, JAK ZVÝŠIT MOTIVACI A ZAPOJENÍ

marketingové dovednosti

Hledáte inspiraci, jak zvýšit motivaci a zapojení zaměstnanců, kteří již delší dobu pracují z domova? Inspirujte se 7 snadno proveditelnými nápady! 

Opět ve zvýšené míře začínáme pracovat z domovaNěkomu práce z domova vyhovuje: je pánem svého času, práci si umí zorganizovat, odpadají zbytečné schůze a plýtvání časem, a tak zbývá více času na samotnou práci.

Pak existuje další skupina lidí, kterým práce z domova tolik nesedí. Sem patří často extroverti, kteří čerpají energii a nápady z přímého kontaktu s ostatními. Dále lidé, kteří nemají doma dost dobré zázemí, aby oddělili pracovní a osobní rovinu a zejména noví členové týmu.

Pro nováčky je zaučování se v době práce z domova velkým oříškem: nemohou nasávat atmosféru a hodnoty, které vyzařují z prostoru a týmu, nemohou navazovat neformální vztahy, které probíhají při obědech nebo kávě v kuchyňce. Tím pádem zaučení často trvá déle, než na co jsme běžně zvyklí…

7 TIPŮ, jak zvýšit motivaci a zapojení 

  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: JASNĚ A OTEVŘENĚ KOMUNIKUJTE 

Většina z nás si myslí, že komunikuje jasně, že klíčová sdělení dostatečně často opakuje a že zadává úkoly, kterým všichni rozumí. Nicméně výzkumy často naznačují opak. Přitom jasná komunikace a pravidla pro práci z domova jednoznačně zvyšují zapojení a motivaci zaměstnanců (potvrzeno výzkumy).

  • Aby naše komunikace byla jasná, tak je třeba následující:
    • Dostatečně promyslet obsah hlavní zprávy, kterou chceme sdělit
    • Hlavní myšlenku říci v podobě titulku a doplnit ji 2-4 klíčovými zprávami, které dokážeme vysvětlit v jedné jednoduché větě
  • Při zadávání práce je ideální co nejdetailněji popsat očekávaný výstup a ujistit se, že tomu druhá strana rozumí.
  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: SDÍLEJTE ABECEDU PRÁCE Z DOMOVA 

Pokud pracujete často z domova, tak doporučuji nastavit očekávání, která od práce z domova máte. Ta mohou být sepsána např. v Abecedě práce z domova. Jaké body by Abeceda práce z domova měla zahrnovat?

  • Pracovní hodiny: máte jasně daný čas od kdy do kdy musí být zaměstnanci online? Nebo je to na nich a vy jen určíte čas, kdy mají být k dispozici a na jakých kanálech?
  • Pravidelné schůze / meetingy: s jakými schůzemi má zaměstnanec počítat? Jak často se konají a jaký je jejich hlavní cíl? Jak dlouho trvají a jakým kanálem se má připojit?
    • Frekvence záleží na podobě a senioritě týmu, úkolech, na kterých tým pracuje, a jejich důležitosti a naléhavosti. Může být denní, týdenní, měsíční – záleží na vás.
    • Podstatné je, aby byla daná jasná pravidelnost a forma setkávání – aspoň některé schůze vašeho týmu by měly probíhat se zapnutou kamerou – to, že si vidíme z očí do čí, je pro udržení blízkého kontaktu nenahraditelné…
  • Komunikační kanály: jaké komunikační kanály využíváte a pro jaké příležitosti? Email, telefon, konferenční hovor, video konference,…..
    • pokud potřebujete něco vyřešit s jedním kolegou, tak nejrychlejší způsob komunikace je telefon, případně email
    • pokud potřebujete prodiskutovat určité téma s více kolegy, pak je výhodná videokonference – viz níže
  • Řešení problémů: s kým má zaměstnanec řešit případné problémy spojené s prací z domova?
  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: NASLOUCHEJTE ZAMĚSTNANCŮM A OCEŇUJTE JEJICH NASAZENÍ A PRÁCI 

Vaši kolegové si zaslouží, aby cítili, že jejich úsilí oceňujete. Protože se nemůžete zastavit u jejich stolu a poděkovat jim, nebo je vzít na oběd, tak je potřeba hledat jiné způsoby, jak jim projevit uznání, a to co nejčastěji…

Zavolejte jim, když se jim něco povede. Pokud se povede něco celému týmu, poděkujte jim na video konferenci, kde všichni máte zapnuté kamery… Pošlete jim virtuální přání a třeba i kytici / láhev domů, pokud mají narozeniny.

Ujistěte své kolegy, že jste kdykoli k dispozici, aby se s vámi mohli poradit, nasdílet své problémy,.. Buďte otevření a naslouchejte, tím posílíte důvěru, která je nejen pro práci na dálku klíčová.

Dobrým nástrojem jsou i pravidelné průzkumy mínění, abyste věděli, kam se atmosféra v týmu posouvá…. Dotazník provádějte 1x za 4-6 týdnů, ať můžete na změny promptně reagovat.

Jaké otázky by se v nich mohly objevovat?

  • Co vnímáš jako nejsložitější, když pracuješ z domova?
  • Jak ti můžeme pomoci zlepšit práci z domova?
  • Daří se ti snadno se spojit s kolegy, když je potřebuješ?
  • Co by mohlo vylepšit naši každodenní komunikaci?
  • Jsi spokojený se svou prací z domova (hodnocení na škále)
  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: VEĎTE EFEKTIVNÍ A POHODOVÉ VIDEO SCHŮZE 

Při práci z domova je mnoho z nás často na různých „callech“. Proto nedává smysl přidávat žádný další, ale spíše promyslet, zda se všichni musí účastnit všech a kdy využít jaký formát, jak jsem zmínila na začátku článku.

Video schůze je dobré svolávat v momentech, kdy potřebujeme dané téma prodiskutovat, kdy se jedná o něco naléhavého. Svolejme ale jen ty lidi, kteří se k danému tématu potřebují vyjádřit a kteří pomohou rozhodnout.

Každá video schůze musí mít jasný cíl a agendu, kterou všichni znají dopředu (dostatečně), aby se mohli připravit. Doporučuji mít facilitátora, který průběh schůze zjednoduší, a člověka, který bude hlídat čas.

Pokud chcete video schůzi ozvláštnit, a trochu uvolnit, tak všechny poproste, aby měli třeba něco na hlavě, nebo stejnou barvu trička, ……

  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: DĚLEJTE VIRTUÁLNÍ PŘESTÁVKY NA KÁVU / OBĚD 

Známe to všichni. Když jsme v práci, tak s kolegy zajdeme na kávu / oběd, kde probereme mnoho soukromých i pracovních záležitostí, odpočineme si, načerpáme energii, čímž celkově zvýšíme naše zapojení do práce a efektivitu. Jak toto zařídit online?

  • Domluvte si s týmem na pravidelných datech konání kávové / odědové přestávky (třeba uprostřed týdne)
  • Stanovte si základní pravidla: 
    • délka trvání: obvykle stačí 15-30 min / obědy mohou být delší
    • témata: jaká témata jsou dovolena, jaká jsou „tabu“?
    • jsou kávové / obědové přestávky povinné
  • Pak je dodržte 🙂
  • Kdybyste jako šéf chtěl svému týmu udělat opravdu radost, objednejte a nechte jim doručit jejich oblíbený zákusek / oběd před konáním schůzky. Jednou můžete ochutnat zákusky ovocné, jindy smetanové…. Oběd může být jednou italský, jindy řecký, asijský,…. a v ten moment máte téma, kterým můžete vaši schůzku otevřít.
  • Veselé tipy, jak zpestřit virtuální kávové přestávky najdete zde.
  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: STMELUJTE TÝM ONLINE 

To, že se jako tým setkáváme i při neformálních aktivitách je velmi důležité, podporuje to porozumění mezi jednotlivými členy týmu, posiluje soudržnost, tím pak i výkonnost a celkovou spokojenost všech členů týmu.

Jak ale tým stmelovat, když se nemůže setkat osobně? Zde je pár tipů. Můžete dát členům týmu na výběr, jakou aktivitu by společně chtěli dělat a pak se do ní s chutí pustit.

  • Pravidelně společně cvičte – někdo z týmu předcvičuje, ostatní se dle chuti přidávají
    • Může jít o jógu, pilates, posilování, cokoli, v čem je někdo z týmu dobrý, chce ostatním předcvičovat a oni jej mohou z domova následovat
    • Podpoříte tím i zdraví členů týmu, kteří jistě ohodnotí, že mohou společně 1x týdně cvičit v pracovní době 
  • Čtěte společně knihy: vyberte nějakou zajímavou knihu, domluvte se, že za týden přečtete x stránek a po týdnu se online setkejte a diskutujte nad knihou
  • Hrajte společně online deskové hry: existují různé platformy, které vám to umožní např.: https://cs.boardgamearena.com/, nebo https://www.arkadium.com/free-online-games/board-games/
  • Testujte své znalosti v online kvízech: zajímavé kvízy ze všech oblastí vědění najdete na Akademii věd ČR, nebo např. na http://www.testpark.cz/testy/vseobecne
  • Koukejte spolu na filmy, a pak si o nich promluvte
  1. Inspirace na zvýšení motivace a zapojení: SDÍLEJTE ZNALOSTI / DOVEDNOSTI ONLINE 

Průzkumy ukazují, že v momentě, kdy se zaměstnanci mohou vzdělávat, tak významně roste jejich zapojení a loajalita. Vzdělávání se často děje mimoděk, kdy nám kolega něco vysvětlí u stolu, kdy společně v kuchyňce probereme nějaké téma, nebo když nám někdo ihned pomůže s problémem, který právě řešíme.

Pokud pracujeme z domova, chybí nám rychlá pomocná ruka a často si musíme pomoci sami metodou pokus-omyl. Pobídněte své kolegy, aby sdílely své znalosti a dovednosti online…

Můžete uspořádat:

  • Online prezentace / webináře, a to interní nebo relevantní externí
  • Online workshopy
  • Diskuzní skupiny
  • Skupinu pro čtení knih

Dále můžete nabídnout kolegům mentoring program, kde zkušenější kolegové pravidelně „sedí“ se služebně mladšími, pomáhají jim posouvat jejich projekty, a tím je vzdělávají….

Jak vidíte, možností je dost. Jde o odvahu něco nového vyzkoušet, a pak pokračovat v tom, co se týmu osvědčilo. Držím vám palce!!!

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.