MARKETINGOVÁ STRATEGIE VÁM POMŮŽE STMELIT TÝM

marketingové dovednosti

Často s klienty řeším, jak zjistit, zda jejich tým funguje jako tým, který táhne za jeden provaz. A zjistila jsem, že marketingová strategie a její tvorba může stmelit tým!

Fungujete jako tým? 

Položte si tuto otázku. A pokuste se na ni upřímně odpovědět.

Pokud jste manažer týmu (a zejména se sklonem k direktivnímu způsobu vedení), tak s velikou pravděpodobností odpovíte, že ano. A dál se touto otázkou nebudete zabývat.

Pokud jste leader týmu, tak vás hned napadnou 1-2 členové týmu, u kterých si nejste úplně jistí. A neustále hledáte způsoby, jak zajistit, abyste si všichni rozuměli, aby všichni členové týmu šli stejným směrem.

No a pokud jste člen týmu, tak mnoho z vás odpoví, že ne – není vám úplně jasné, jakým směrem jdete, a proč se některé věci dějí.

Zní to trochu pesimisticky? Bohužel se s tímto fenoménem setkávám velice často ve své praxi. A netýká se to jen menších týmů, často si nerozumí a není sladěno ani vedení organizace. A to se pak propisuje níže, protože jak se stále potvrzuje: „ryba smrdí od hlavy“.

Jak zjistíte, zda jste sladěni? 

Nemá smysl ptát se napřímo tuto otázku. Proč?

  • Pro mnoho lidí není jasná a neví, co si pod ní představit, tedy neodpoví pravdivě.
  • Pokud jste šéf / manažer daného týmu a nejste zvyklí často o takovýchto tématech diskutovat, pak se pravdy stejně nedoberete.

Jak tedy zjistit, zda jste jako tým sladění? 

Mně se velice osvědčilo následující: nechat všechny členy týmu odpovědět na stejné klíčové otázky. Nezáleží při tom na tom, zda se jedná o menší tým nebo management společnosti, funguje to na všech úrovních stejně dobře, jen je potřeba upravit otázky.

Sepsané otázky dostane každý člen týmu emailem a každý na ně odpoví sám. Nechávám více dní na vypracování. Protože se zabývám primárně marketingovou strategií, otázky jsou následující:

  • Proč tady vaše firma / tým je? (poslání)
  • Jaké hodnoty v týmu sdílíte?
  • Co jako firma / tým budujete, kam jdete? (vize)
  • Jaké jsou vaše cíle na tento rok?
  • Jaké jsou vaše klíčové strategie a priority na tento rok?
  • Kdo je Váš ideální zákazník?
  • Jaké potřeby řeší a jaká přání má (ve vztahu ke službě / výrobku, který nabízíte)?
  • ……

Jak zajistit, aby byl tým sladěn a všichni šli stejným směrem? 

Jakmile získám odpovědi, sestavím je do jednoho dokumentu (anonymně) a pak je společně s  týmem procházíme a snažíme se společně najít tu nejlepší cestu pro celý tým. To přináší dva okamžité efekty:

  • Tým diskutuje o klíčových bodech, které jej sjednocují a mají posunout dál. Často to bývá poprvé a ze začátku trochu rozpačité. Nicméně při vytvoření bezpečného prostoru se diskuze rozběhne (i když je to online setkání), členové týmu si vyjasňují jednotlivé pohledy, hledají nejvýstižnější slova, a tím se na sebe napojují a slaďují se.
  • Tím, že každý sepsal svůj názor, a já sdílím anonymní příspěvky všech, tak je diskuze otevřená a neuvěřitelně bohatá, protože je zajištěno, že zazní hlasy opravdu všech.

Výstupem je společný dokument, který zachycuje klíčové prvky pro sladění daného týmu. Tím, že je to práce hluboká, tak pomáhá budovat týmovou důvěru tak důležitou pro jeho efektivní fungování. Je zároveň prvním krokem k vytvoření skvěle fungujícího týmu.

Pokud máte zájem tímto cvičením se svým týmem projít, bude mým potěšením vás provést. Napište mi, nebo zavolejte!

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.