Říkáte si, co je to za zvláštní otázku a s čím souvisí? S podnikáním, vlastním rozvojem, s manažerskými dovednostmi?
Tuto otázku bychom si měli totiž položit vždy, když se pouštíme do nějakého projektu: chystáme se uvést na trh nový výrobek, otevřít nový obchod, chceme dále rozvíjet svůj tým nebo i sami sebe a své děti…. Cokoli totiž děláme, tak je zapotřebí, aby si toho někdo všiml, pochopil to, nakoupil, nebo aspoň vyzkoušel. A to vyžaduje změnu v našem a jejich dosavadním chování a myšlení….
Když totiž k žádné změně v myšlení a/nebo chování nedojde, tak se nic nestane… nikdo si nás nevšimne, nikdo naše služby nevyzkouší, nikde je nekoupí,…. Proto vždy potřebujeme vyvolat v někom změnu…
Když chcete udělat změnu, kde začít?
Většina z nás má v životě nějaké cíle
Cíle nám pomáhají se posouvat, dělat pokroky a růst… Cíle máme jako jedinci, jako podnikatelé, jako manažeři. Cíle si můžeme stanovit v každé oblasti našeho působení.
Cílem pro mě jako člověka může být:
- zhubnout 5 kg za 3 měsíce
- dále se vzdělávat tím, že přečtu 3 odborné knihy během roku
Cílem pro mě jako podnikatele může být:
- získat 5 nových zákazníků na konzultace
- prodat 10 kurzů
Cílem pro mě jako manažera může být:
- udržet fluktuaci v týmu pod 10%
- dodat růst 3% v hodnotě,
Jak vidíte, tak cílů máme v životě mnoho a to v mnoha rolích, ve kterých vystupujeme… Stanovení cíle je prvním krokem, který vždy musíme při jakékoli nové iniciativě udělat. (Jak stanovovat cíle, které vás motivují, se dočtete zde). A co dál?
Abychom cíl splnili, tak musíme vyvolat v někom změnu myšlení a chování, která povede ke splnění daného cíle. Klíčová otázka tedy zní:
Jakou změnu chcete udělat?
Musíme se zamyslet nad dvěma body:
- kdo má změnu udělat
- k jaké změně má dojít
Kdo má změnu udělat?
Pokud se jedná o osobní cíle, tak tu změnu musím provést já sám (to za mě bohužel nikdo neudělá).
Pokud jsme v roli podnikatele a i manažera, jak jsme si ukázali výše, tak změny se musí stát jak na mé straně, tak na straně zákazníka / týmu. Pokud je mým cílem získat 5 nových zákazníků na konzultace, tak se ptám:
- jakou změnu musím udělat já sama, abych získala 5 zákazníků, a zároveň
- jakou změnu chci vyvolat u svých potenciálních zákazníků, aby se stali mými zákazníky?
Jakou změnu chci vyvolat?
V tomto kroku si stanovujeme strategii – způsob, jakým se k cíli chceme dostat. Jak na to? Přemýšlejte o tom, co chcete, aby si vaši zákazníci / klienti / členové týmu / ale i vy sami mysleli a dělali v momentě, kdy ke změně dojde.
Pojďme si to ukázat na příkladech:
- Cíl: zhubnout 5 kg za 3 měsíce
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Začnu se více hýbat a budu se zdravěji stravovat.
- Vidíte, že v tento moment ještě nekonkretizuji, co přesně budu dělat, jen si určuji směr, kterým půjdu.
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Cíl: získat 5 nových zákazníků na konzultace
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Např. Vylezu ze své ulity, dám svým potenciálním klientům vědět, že tady jsem a jak jim mohu pomoci.
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Jakou změnu chci vyvolat u svých potenciálních klientů?
- Chci, aby o mně věděli, a když budou chtít s někým probrat marketingovou strategii nebo svůj rozvoj, tak se na mě obrátí.
- Cíl: udržet fluktuaci v týmu pod 10%
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Chci tým více inspirovat, aby každý jeho člen mohl dále růst a rozvíjet se.
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Jakou změnu chci vyvolat u členů svého týmu?
- Chci, aby si uvědomili, že se rozvíjí, a tak zvyšují svou hodnotu na trhu práce. A proto aby u nás zůstali.
Jaké konkrétní kroky podniknu, abych danou změnu vyvolala?
Posledním krokem je nastavení taktik = konkrétních kroků / aktivit, které danou strategii naplní a povedou ke splnění cíle. Těchto kroků může být více, je zcela v pořádku je zkoušet postupně, zjistit, jak fungují, a pokud výsledky nedodávají, tak vyzkoušet něco jiného.
Jak na to? V předchozím kroku jsme si řekli, co chceme změnit. Zde vycházíme z toho, co nyní děláme a myslíme si, a budeme vymýšlet aktivity, které nás dovedou k cílovému stavu.
- Cíl: zhubnout 5 kg za 3 měsíce
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Začnu se více hýbat a budu se zdravěji stravovat.
- Co konkrétně budu dělat, abych vyvolala tyto změny?
- Budu 2 x týdně běhat a 1x cvičit jógu (když mi nebude pomáhat jóga, tak vyzkouším kruhový trénink)
- Budu jíst sladkosti / sušenky jen 3x do týdne ve dne, kdy budu cvičit. (když nebudu hubnout dle představ, tak budu jíst sladkosti jen 2x týdně)
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Cíl: získat 5 nových zákazníků na konzultace
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Např. Vylezu ze své ulity, dám svým potenciálním klientům vědět, že tady jsem a jak jim mohu pomoci.
- Jakou změnu chci vyvolat u svých potenciálních klientů?
- Chci, aby o mně věděli, a když budou chtít s někým probrat marketingovou strategii nebo svůj rozvoj, tak se na mě obrátí.
- Co konkrétně budu dělat, abych vyvolala tyto změny?
- Setkám se s bývalými kolegy a známými, abych zjistila jejich nynější potřeby, a když uvidím, že bych mohla být k užitku, tak nabídnu své služby
- Budu mentorem start-up programu, abych více rozšířila svůj záběr,….
- Účastním se oborových konferencí jako člen i jako řečník
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Cíl: udržet fluktuaci v týmu pod 10%
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
- Chci tým více inspirovat, aby každý jeho člen mohl dále růst a rozvíjet se.
- Jakou změnu chci vyvolat u členů svého týmu?
- Chci, aby si uvědomili, že se rozvíjí, a tak zvyšují svou hodnotu na trhu práce. A proto aby u nás zůstali.
- Co konkrétně budu dělat, abych vyvolala tyto změny?
- Každý měsíc udělám pro tým workshop na konkrétní téma, kde budu nejen já, ale i odborník z dané oblasti
- 3x do roka sama půjdu na školení, abych sledovala nové trendy a stávala se větším odborníkem
- každý člen týmu půjde 2x ročně na školení, které jej posune
- Jakou změnu chci u sebe vyvolat?
Jak vidíte, tím, že si stanovíme cíle, tak cesta začíná… Potřebujeme stanovit strategii – říci si, jakou změnu chceme vyvolat a pak vymyslet akční kroky, které tuto změnu naplní.