3 DOVEDNOSTI PODNIKATELŮ, KTERÉ POMOHOU MANAŽERŮM

marketingová strategie, marketingové dovednosti

Jaké dovednosti podnikatelů mohou pomoci manažerům?

O manažerech, podnikatelích a jejich charakteristikách toho bylo napsáno mnoho. Já jsem se na to podívala ze své zkušenosti. Podnikatelé i manažeři jsou mými zákazníky a po letech spolupráce s oběma skupinami jsem si uvědomila, že existují určité charakteristiky a dovednosti, kterými mohou podnikatelé manažery inspirovat.

Stanou se pak více aktivními hráči svých životů, a budou ve svých pozicích více svobodní a naplnění. Neznamená to, že někteří manažeři tyto dovednosti nemají, jen jich je bohužel menšina.

Jaké dovednosti podnikatelů vylepší manažerské dovednosti?

Nakládat se svým časem

Jako hlavní rozdíl vnímám možnost / schopnost nakládat se svým časem. Podnikatelé si svůj čas víceméně plánují sami, jsou pány svého kalendáře. Sami si stanovují priority v kalendáři, sami určují, co je pro ně důležité. Navíc se mi zdá, že si více váží času svého i ostatních.

Jak se to projevuje?

  • Kalendář nemají nabitý schůzemi. Uvědomují si, že musí mít čas na vlastní práci, a proto méně schůzují a radí se, a o to více času tráví dodáváním svého podnikání. Málokdy jsem zažila podnikatele, který by běžel z jedné schůze na druhou a neměl ani čas si dojít na záchod, nebo uvařit kávu.
  • Málokdy ruší předem dohodnuté a naplánované schůzky, které vnímají jako důležité. Na schůzky chodí připraveni a dodržují čas. Za mou praxi se mi stalo snad dvakrát, že nějaký podnikatel na poslední chvíli zrušil domluvenou konzultaci. Manažerům se to stává nepoměrně více. Tento bod jednoznačně souvisí i s penězi. V momentě, kdy podnikatel platí ze svého, tak se ke konzultacím staví jinak než manažer, kterému je proplácí zaměstnavatel.

Stát se aktivními hráči svých životů

Úspěšní podnikatelé se vyznačují tím, že jsou aktivními hráči svých životů. Nečekají, že jim něco spadne do klína, ale jdou tzv. štěstí naproti. Hledají nové příležitosti pro rozvoj svého podnikání / své firmy i sebe sama.

Jak se to projevuje?

  • Mají naplánovaný další rozvoj svůj vlastní i své firmy. Podnikatelé většinou tuší, kam se chtějí dostat, jakou firmu chtějí vybudovat, a čím se chtějí stát. Zvažují možné varianty a sami si vyberou cestu, kterou půjdou dál – ta cesta je posune blíže jejich finálnímu cíli (vizi).
  • Mnoho manažerů svou kariéru nechá řídit firmu – přestože v mnoha firmách fungují roční hodnocení, často jsou velice formální a dělají se jen z nutnosti bez nějakého praktického dopadu. V případě posunu na další místo nabídne možné pozice a je na manažerovi, zda přijme nebo ne. Ne vždy jsou ale nabízené pozice v souladu s přáním a rozvojovým plánem manažera. Pak záleží na tom, jak se manažer zachová: zda přijme i pozici, která mu úplně nesedí (pak je pasažérem, o jehož osudu rozhoduje firma), nebo odmítne a aktivně hledá dál (stává se hráčem).

Mít jasná očekávání, a tak se snáze rozhodovat

  • Podnikatelé jsou se také rychleji a snadněji rozhodují. Mají jasná očekávání, protože ví, kam jdou a co chtějí vybudovat. Proto se snadno rozhodují: buď rozhodnou sami, nebo společně se svým nejužším týmem.
  • Manažeři bohužel často velkou jasnost ohledně očekávání od svých šéfů, nebo centrál nemají. Někdy se důležité informace nesdílí, jindy ani vedení nemá zcela jasno, a tak mu vágní zadání vyhovuje. S čímkoli pak podřízených přijde, tak se to dá lehce zkritizovat a nesouhlasit s tím.
    • V čem potřebujete mít jasno se dočtete zde.

Co se učíte od podnikatelů vy?

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.