S KÝM budete spolupracovat, kdo bude ve vašem týmu, abyste dosáhli svého podnikatelského cíle?
I na tuto otázku hledá odpovědi třetí z pěti oblastí marketingové strategie.
Předchozí články série najdete zde.
JSTE DVACET V JEDNOM?
Pokud své podnikání teprve rozjíždíte, tak s velkou pravděpodobností jste na všechny úkoly sami. Jste srdcem svého podnikání, a protože stavíte na svých silných stránkách a zapojujete vášeň, tak jste zdrojem úspěchu svého podnikání – a tak to má být.
Na druhou stranu se na vás valí ohromné množství úkolů a práce, která je potřeba udělat jako např.:
- administrativa,
- záležitosti spojené s právními povinnostmi,
- marketing,
- finance,
- obchod a prodej,…..
V některých z těchto oblastí svou expertízu nevyužíváte, ale tyto věci se musí stát, jinak vaše firma nebude fungovat tak jak má, v horším případě vás může čekat postih.
Žonglujete tedy mezi ohromným množstvím úkolů, které musí být udělány, a svou kapacitou: časem a energií. A protože cílem podnikání není udřít se, ale užít si to a využít svůj potenciál tak, abyste vy / vaše služby / výrobky přinesli užitek vašim zákazníkům, tak přirozeně začínáte řešit dilema: co mám dělat sám a co mám případně delegovat a komu?
CO MÁTE DELEGOVAT?
Tuto otázku se svými klienty řeším velice často. Klienti většinou přichází v momentě, kdy se jim podnikání rozjíždí a množství úkolů, které dopadá na jejich hlavu, roste. Neví, kam skočit dříve, na co se soustředit, jsou unavení a vyčerpaní. A to se začíná projevovat nejen na výsledcích jejich podnikání, ale propisuje se to i do osobního života, který jen málokterý začínající podnikatel umí striktně oddělit od života pracovního.
Prvním krokem v zamyšlení je právě otázka CO delegovat a pak teprve řešíme KOMU.
Jaké úkoly delegovat?
Zjednodušeně můžeme odpovědět tak, že vy sami byste se měli soustředit na oblasti, které přináší vašim zákazníkům hodnotu / užitek a vy při nich využíváte své silné stránky a zapojujete vášeň. (Jak poznáte své silné stránky se dočtete zde.)
- Pokud máte jazykovou školu a vaší silnou stránkou je organizace učitelů a získávání zákazníků, pak se budete soustředit na tyto činnosti. Vlastní učení pak přenecháte těm, kdo jsou v tom dobří.
- Pokud jste ale vynikající učitel a nebaví vás administrativa, pak se budete soustředit na učení a administrativu někomu přenecháte.
Jak poznáte, co máte delegovat?
- Nejprve si sepište své silné stránky a slabiny.
- Vaše silné stránky by pro vaše podnikání měly být zásadní, protože přináší vašim zákazníkům hodnotu, za kterou jsou ochotni zaplatit. Máte to takto nastaveno?
- Poté zrevidujte svůj podnikatelský záměr.
- Co chcete tento a příští rok dosáhnout?
- Jaké schopnosti / dovednosti / znalosti musíte mít (nebo někdo další ve vaší firmě), abyste své cíle splnili?
- Jaké kroky musíte podniknout, abyste cíle dosáhli?
- Vypište je.
- Nyní porovnejte své silné stránky a slabiny s potřebami svého podnikatelského záměru.
- Většinu času věnujte těm aktivitám v podnikání, kde využíváte své silné stránky a přinášíte tím zákazníkům hodnotu. Také je dále rozvíjejte tím směrem, jak jste vypsali výše.
- Sepište aktivity/ činnosti, které ve svém podnikání potřebujete, abyste dosáhli svých cílů, ale které jsou vašimi slabinami.
- Tyto aktivity / činnosti delegujte. Pokud je budete vykonávat sami, tak vám zaberou zbytečně mnoho času, který místo toho můžete věnovat aktivitám, které vám přímo vydělávají.
Když víte, jaké činnosti / aktivity / role potřebujete delegovat, tak následuje krok 2 a tím je hledání vhodného kandidáta.
KOMU BUDETE DELEGOVAT, KDO BUDE VÁŠ TÝM?
Jak se říká, všechno je „pouze o lidech“. Proto je výběr vašich spolupracovníků tak důležitý. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy byli v dobré restauraci, jídlo vám chutnalo, ale nebyli jste spokojeni se servisem číšníka – budete se sem chtít vrátit? ….. Asi budete minimálně zvažovat. Právě o tom to je, podnikání je o lidech, a zejména výběr prvních spolupracovníků je klíčový, protože ti ovlivní vaše podnikání nejvíce.
Pokud si vyberete schopné a pracovité lidi, kteří sdílí vaše hodnoty (a vy je náležitě odměníte), tak spolu budete nejen dobře vycházet, ale vaše společné úsilí se projevoví na výsledcích. Pokud budete spolupracovat s průměrnými lidmi, tak vaše výsledky budou průměrné. Proto s výběrem spolupracovníků nespěchejte!!
S kým spolupracovat?
Při výběru spolupracovníků doporučuji sledovat 2 oblasti:
- osobnost, hodnoty a vnitřní nastavení daného kandidáta
- Kandidát vám musí tzv. „sednout“. Představa, že s tímto člověkem budete trávit většinu pracovního dne, pro vás musí být příjemná.
- Lidé jsou schopni se mnoha věcem naučit (samozřejmě za předpokladu, že chtějí), ale jejich vnitřní nastavení a hodnoty se mění jen velmi těžko.
- Podívejte se na jejich profily na sociálních sítích (Facebook, Linkedin): co o kandidátech vypovídají? Chcete s takovýmto člověkem pracovat?
- pracovní nasazení a výsledky
- Kandidátovy silné stránky by měly být využity v těch oblastech / činnostech, které chcete delegovat.
- Pokud hledáte účetního, tak si vyberte takového, kterého čísla baví. Jak to poznáte? Když o účetnictví bude mluvit, tak uvidíte zápal a nadšení a radost.
- Také doporučuji si daného kandidáta ověřit u jeho předchozích zaměstnavatelů.
- Kandidáta požádejte, ať vám dá kontakt na předchozího zaměstnavatele, a zavolejte mu.
- Případně zjistěte, zda jej nezná někdo z vašich kontaktů, a zeptejte se ho na referenci.
- Kandidátovy silné stránky by měly být využity v těch oblastech / činnostech, které chcete delegovat.
Kde můžete první spolupracovníky hledat?
- Využijte své kontakty. Kontakty můžeme nazvat sítí bohatství, protože mezi přáteli nebo známými můžeme najít vhodné lidi ke spolupráci. Podívejte se na své kontakty podnikatelskýma očima:
- komu důvěřujete?
- kdo má přístup ke zdrojům, které umíte zužitkovat nebo potřebujete (know-how, příležitosti, finance) při budování podnikání?
- do Vás může podpořit nyní či v budoucnu a jak?
- Pokud máte možnost, tak můžete zapojit rodinné příslušníky nebo vaše děti.
- Zejména dospívající pak v začínajícím podnikání mají možnost získat neocenitelnou praxi pro svůj vlastní pracovní život. Navíc jim zapojení do podnikání pomůže pochopit souvislost mezi vytvořenou hodnotou a odměnou, a vy pak nebudete muset složitě přemýšlet nad kapesným.
- Pokud zapojíte rodinné příslušníky učiníte, tak vám doporučuji si fungování v rámci podnikání nastavit dopředu, aby rodinné vazby nebyly zdrojem sporů při vedení podnikání.
Skládání týmu a hledání spolupracovníků je nejdůležitější manažerská činnost ve vašem podnikání. Proto ji věnujte dostatečnou pozornost, čas a energii – nezapomeňte, že výsledky vašeho podnikání záleží na lidech, kteří vaše podnikání tvoří!!!
Pokud byste chtěli s něčím poradit, nebo máte nějaký nápad či komentář, napište mi pomocí formuláře níže, ráda vám pomohu.