NEBEZPEČNÁ KONKURENCE NEBO ÚCTYHODNÝ SOUPEŘ?

marketingová strategie

Co vaše konkurence? Vnímáte ji jako nebezpečné soky, které je třeba porazit, nebo jako úctyhodné soupeře, kteří vás mohou inspirovat a posunout zase o kus dál?

Konkurence jako nebezpečný sok

Většina z nás vnímá konkurenci jako nebezpečného soka. Jako někoho, kdo ohrožuje naši pozici, někoho, s kým je třeba bojovat, a zvítězit nad ním.

Když vnímáme konkurenta jako soka, jak se pak chováme?

  • Většinu našeho času se potom soustředíme na našeho soka. Kontrolujeme aktivity, které dělá, bedlivě sledujeme jeho novinky, odhadujeme efektivitu jeho kroků.
  • V extrémním případě (které se ale také stávají) se pak místo naším zákazníkem a jeho potřebami více zabýváme konkurentem a jeho aktivitami. Máme tendenci dělat aktivity, které přebijí konkurenta, a zapomínáme přitom na to, jak budou prospěšné pro zákazníka.
  • Naše vize, poslání a zákazník přestávají být středobodem našeho snažení. Je zřejmé, že to zákazník vnímá a maximálně ve střednědobém horizontu pozná. Pak se začne ohlížet po výrobcích a službách někoho, kdo je bude uspokojovat jinak / lépe / rychleji / kvalitněji,…. (dle preferencí zákazníka).
  • Zahleděním se na konkurenci, tak ztrácíme nejen náš směr (naši vizi a poslání), ale i zákazníky, přicházíme o tržní podíl, obrat a zisk. Pokud si v tento moment neuvědomíme, čím se to stalo, a ještě více se upneme na konkurenci místo soustředění se na potřeby zákazníka a naše poslání, tak z business hry můžeme vypadnout…
  • Samozřejmě můžeme konkurenta porazit a získat jeho zákazníky, ale co pak? Protože jsme tak pohlceni do hry o vítěze mezi konkurenty, tak si často najdeme dalšího konkurenta, kterého chceme porazit. A potřeby zákazníka se nadále vytrácejí, až to může dopadnout jako v bodě výše…

Ptáte se, jak jinak můžeme konkurenci vnímat? Konkurenta můžeme vnímat jako úctyhodného soupeře, který nás inspiruje a posune naše podnikání zase o kus dál. (Tento přístup popisuje ve své knize The Infinite Game Simon Sinek).

Konkurence jako úctyhodný soupeř

Kdo může být naším úctyhodným soupeřem? Je to další hráč na našem trhu, se kterým je inspirující se porovnávat. Takový konkurent v něčem oproti nám vyniká. Má silné stránky nebo schopnosti, ze kterých se sami můžeme poučit. Často je to tak, že jeho silné stránky a přednosti jsou naší slabinou, a proto nás motivuje k tomu se v dané oblasti neustále vylepšovat.

Jak se změní naše chování, když budeme konkurenta vnímat jako úctyhodného soupeře? 

  • Hlavním rozdílem je fakt, že se nesnažíme úctyhodného soupeře porazit a dostat ze hry. Naším cílem je se od něj učit to, co nám chybí.
  • Úctyhodný soupeř tak směřuje naši pozornost na vylepšování našich slabin a my se tak soustředíme na proces vylepšování, ne na výsledek bitvy, jejímž cílem je vyhrát.
  • Tím, že se soustředíme na vylepšení našich slabin a není naším cílem vyhrát, tak stále následujeme naše poslání a vizi, máme na to prostor a kapacitu. Nadále se soustředíme na uspokojování potřeb našich zákazníků a hledáme advokáty, kteří věří v naše poslání a vizi. Tím se ještě více od ostatních odlišujeme a posilujeme naši pozici.
  • Nemáme potřebu používat praktiky nekalé soutěže, jednat neeticky, nebo dokonce ilegálně, protože nejde o to vyhrát, ale vylepšit se.
  • Trh vnímáme jako nikdy nekončící hru s otevřeným koncem a naším hlavním cílem je hrát co nejlépe a co nejdéle. Hru, která nikdy nekončí, totiž nelze vyhrát.

Více o důležitosti vize a poslání se dočtete v tomto článku.

Jak vnímáte konkurenci vy?

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.