Ideální zákazník: 2 oblasti, které o nich potřebujete vědět

marketingová strategie

Abych byl úspěšný a měl dostatek klientů, tak musím oslovovat co nejvíce zákazníků a nabízet jim své služby. Jinak se bojím, že o nějaké potenciální ideální zákazníky přijdu…

Také takto přemýšlíte? Lámete si hlavu nad tím, komu ještě nabídnete své služby, aby se vaše podnikání rozjelo tak, jak si představujete? A pak se těšíte na výsledek a ten …. nepřichází?

Nejste výjimkou, takto je nastaveno mnoho podnikatelů. Strach a obava z toho, že se neuživí, je žene do boje o každého zákazníka za jakoukoli cenu. Jenže bohužel toto není nejsnadnější cesta, která vám zaručí dlouhodobě vzkvétající podnikání. Proč?

PROTOŽE KAŽDÝ JSME JINÝ.

Co tím myslím? Lišíme se nejen demograficky (věk, pohlaví), ale i sociálně (velikost a typ bydliště, velikost rodiny, příjmy,…). Především ale každý máme rád něco jiného, chceme něco jiného, řešíme jiné problémy a i ke stejným problémům přistupujeme každý jinak. Máme odlišné hodnoty a vnitřní nastavení. Někoho žene úspěch, jinému jde hlavně o spokojenost a klid. Někdo touží po exkluzivní dovolené, další po kvalitním kole, velkém domě, ….. Zkrátka každý jsme jiný, máme jiný vkus, motivují nás odlišné věci.

Pokud byste chtěli oslovovat všechny, jak to uděláte, když každý zákazník hledá a chce něco jiného?

  • Co jim nabídnete?
  • Kde a jak s nimi budete mluvit?
  • Co jim budete říkat?

S velkou pravděpodobností byste skončili jako hypermarkety, které nabízí pro každého něco, ale ve finále zde lidi nakupují z jednoho hlavního důvodu – hledají nejnižší cenu. V momentě, kdy se jako začínající podnikatel budete snažit konkurovat cenou, tak se dostanete do pasti cenové spirály a s velikou pravděpodobností vaše podnikání nebude dlouhodobě vzkvétat.

Abyste vybudovali vzkvétající podnikání, tak musíte vědět, kdo je váš zákazník a co chce. Proto je nejdůležitějším bodem všech marketingových aktivit výběr cílové skupiny = zákazníků, kterým chcete a budete prodávat. Ano čtete dobře – vy sami si vybíráte, komu své výrobky / služby budete nabízet. Hledáte skupinu zákazníků, která řeší stejný problém a vy jim jej můžete pomoci vyřešit.

Pokud si vyjasníte, komu chcete své výrobky nabízet, a pokud budete své zákazníky dobře znát, tak:

  • Dramaticky snížíte náklady na získání nových zákazníků => vaše podnikání bude více vzkvétat – budete dosahovat vyšší obrat i zisk.
  • Všechny vaše marketingové aktivity budou mnohem lépe cílené, tedy více efektivní. Budete si vybírat ty možnosti propagace, kterým vaši zákazníci budou nejvíce naslouchat.
  • Budete vědět, jaké výrobky / služby uspokojí vědomé i niterní potřeby, problémy a přání vašich zákazníků a takové jim budete nabízet.
  • Navážete s nimi snadněji vztah, díky kterému od vás budou nakupovat více, dříve a častěji.
  • A navíc spokojený zákazník neuvažuje o odchodu ke konkurenci.

Co musíte o zákaznících vědět, abyste pro ně byli jasnou volbou?

  • Kdo je váš ideální zákazník?
  • Co váš ideální zákazník chce: jaké problémy a přání má a to ve vztahu k vašemu výrobku?

Kdo je váš ideální zákazník?

Ten, na kterého se chcete v podnikání soustředit, pro kterého tu chcete být? Pokuste se jej popsat v následujících oblastech:

  • demograficky: pohlaví, věk, velikost rodiny
  • sociálně-ekonomicky: dosažené vzdělání, příjmová skupina, profese
  • geograficky: velikost města, region
  • hodnotově: jaký je, jaký je jeho životní styl? Koho uznává, kdo jej inspiruje?
  • volumetricky: jak často u vás nakupuje, kolik zboží / služeb při jednom nákupu nakoupí

Co váš ideální zákazník chce? 

Je potřeba si uvědomit, že zákazníci nekupují výrobky nebo služby. Zákazníci nakupují jen ze 2 důvodů:

  • aby vyřešili svůj problém / vyhnuli se bolesti
  • aby byli šťastní, spokojení

Proto se musíte ptát, jaké problémy nebo přání zákazníků vaše výrobky / služby umí vyřešit. Pokud budete znát své zákazníky a vědět, co je trápí, tak budete umět vyřešit jejich problémy lépe než kdokoli jiný. Vaši zákazníci si toho všimnou a budou ochotní za vaše řešení zaplatit.

  • Jak vnímá váš výrobek / službu?
  • Jaké problémy ve vztahu k vašemu výrobku / službě řeší?
  • Co nefunguje správně, nebo co by mohlo fungovat / být lepší?
  • Co mu v nabídce vaší i konkurenční chybí?

Kdo je tedy váš ideální zákazník a co chce? Popište si jej podle bodů výše a pak mu ušijte na míru svou nabídku!

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.