JAK SE NAŠE SILNÉ STRÁNKY MOHOU STÁT NAŠIMI SLABINAMI

osobní rozvoj, marketingové dovednosti

Nedávno se mi přihodily dvě příhody, které byť na první pohled úplně nesourodé, měly společné vyústění.

  • Byli jsme se skupinou přátel na večerním posezení. Všichni se známe, a tak si máme co říci. Po večeři se ujal slova jeden kamarád, který je velice chytrý a zajímavý člověk. Má široký rozhled a umí výborně mluvit. Sdílel s námi veselé příhody i poučné záležitosti, kterými v poslední době prošel. A mluvil a mluvil a my naslouchali – celý večer nás dovedl „bavit“. Večer rychle utekl a když jsme šli domů, tak jsem si uvědomila, že celou dobu mluvil de facto jen on. Nikdo jiný nic zásadního neřekl. A mě bylo líto, že jsem si nepopovídala s ostatními…
  • Jeden můj klient miluje aktivitu a je velice akceschopný a rychlý. Je radost s ním spolupracovat, protože, co si naplánuje, to se hned stane. Jenže při posledním setkání, kdy chtěl jít zase rovnou do akce, jsem jej zabrzdila a přiměla jít v daném problému více do hloubky. Bylo to potřeba, protože jsme se pohybovali v úrovni hypotéz, které jsme potřebovali ověřit, abychom vybrali tu správnou cestu, jak dále pokračovat. A on se sekl. Úplně jsem jej vykolejila a trvalo delší dobu, než se mi podařilo ho opět nastartovat…

Ptáte se, co mají tyto příhody společného? 

V obou hlavní aktéři využívají své silné stránky i v momentech, kdy se to nehodí…

Kamarád z první příhody je totiž vynikající řečník – to je jedna z jeho nejsilnějších stránek – když mluví před publikem, cítí se jako ryba ve vodě. Čím větší publikum, tím mu to jde lépe.  A to je právě ono: pokud tuto svou silnou stránku využívá při prezentacích na odborných fórech, tak je to ono… Pro kamarádskou večeři se to ale úplně nehodí……

Silnou stránkou klienta z druhého příběhu je rychlost akce a schopnost konat. Nicméně u některých činností je třeba se nejdříve zastavit, zamyslet, zvážit více možností a pak teprve s totálním nasazením konat. Jinak je výsledek často nejistý….

Proč je důležité znát a využívat své silné stránky?  

V posledních 20-ti letech celosvětově rostl důraz na využívání silných stránek zejména v pracovním životě.

Většina z nás ale prošla systémem (doma i ve škole), který nás nutil soustředit se na vylepšování našich slabin, abychom „zapadli do škatulek“. Pak už nám nezbýval prostor na vylepšování našich silných stránek. Vzpomeňte si na to, na jaké předměty ve škole jste se učili – byly to ty, ve kterých jste excelovali, nebo ty, které vám nešly?

Tento systém přispěl k tomu, že mnoho lidí z naší generace umí jasně pojmenovat své slabiny, ale nad silnými stránkami váháme..

Přitom pokud známe své silné stránky, dále je rozvíjíme a v životě jak soukromém, tak pracovním ve správných momentech využíváme, tak jsme spokojení, naplnění a i úspěšní.(Více se o důležitosti silných stránek dočtete zde).

Jaké jsou vaše silné stránky a jak je využíváte? Pokuste se nyní odpovědět na tuto otázku……

Mám své silné stránky využívat v každé situaci? 

Jak jsem naznačila v úvodu tohoto článku, tak se ale zase nic nesmí přehánětPoslední výzkumy naznačují, že úspěch nám nepřinese jen to, že budeme své silné stránky využívat, ale že je budeme využívat ve správných situacích. Jinými slovy místo, abyste se snažili využívat své silné stránky co nejčastěji, se snažte je využívat chytřeji.

Často je to totiž tak, že naše největší slabiny jsou opakem našich silných stránek.

  • Pokud je mou silnou stránkou například otevřenost, tak si musím uvědomit, že je jen malý krůček mezi sdílením, které ostatní obohatí, a zahlcováním ostatních nepodstatnými informacemi.
  • Pokud jsem manažerka, a jde mi především o rozvoj členů mého týmu a plně na ně deleguji (je to má silná stránka), tak pak mohu mít problém s dosahováním výsledků a dodáváním.
  • Pokud jsem vynikající řečník a dobře a rád mluvím na velkých fórech, tak pak musím zvážit, jak se chci chovat na večeři s přáteli.
  • Jde tedy o to uvědomit si, kdy a jak své silné stránky mohu využít co nejefektivněji.

Sebedůvěru posílíme tím, že známe naše silné stránky. Ale opravdová síla tkví v tom, že si uvědomíme kdy a v jakých situacích je chceme využívat.

Další VYBRANÉ články z této kategorie

Dostávejte každý měsíc inspirující marketingový zpravodaj e-mailem

Zadáním svého emailu souhlasíte se zásadami Ochrany osobních údajů.