STRATEGIE VERSUS OPERATIVA: PROČ SE NESOUSTŘEDÍME NA TO DŮLEŽITÉ A JAK TO ZMĚNIT?
Všichni tušíme, že je potřeba soustředit se na věci důležité / strategické, které nás posunou o kousek dál. – vidět les a na stromy 🙂 Děláme to ve skutečnosti?
V půlce května jsem udělala průzkum mezi svými klienty, abych zjistila, jak trávíme čas, a zda jsme schopni si v nabitých kalendářích udělat čas na strategické / důležité věci.
Strategie versus operativa – kolik času týdně trávíme nad důležitými / strategickými otázkami?
Výsledek mě samotnou překvapil: objevili se 2 protipóly – jeden dominantní (75%), kdy strategií trávíme méně než 2 hodiny týdně (což byla nejnižší možnost v dotazníku). Druhá skupina se zabývá strategií až 8 hodin týdně (zřejmě lidé na vyšších – board pozicích). Co ovšem obě skupiny spojuje je fakt, že strategickým a dlouhodobým přemýšlením trávíme mnohem méně času, než bychom chtěli.
Proč strategickým / důležitým bodům nevěnujeme dostatek pozornosti?
Často jsem tlačeni okolnostmi: řešíme především záležitosti urgentní a operativní, které nejsou ani tak důležité, ale máme pocit, že je musíme vyřešit, neboť nesnesou odkladu.
Znáte to: chystáte se přemýšlet nad novou kampaní / zrevidovat dosavadní výsledky a poučit se z nich,…. Když v tom na vás vyskočí email, nebo vám vběhne do kanceláře kolega a požádá vás o vyřešení urgentního problému: na webu nefunguje odpovědní formulář, zákazníkovi chybí správný kód v systému, v excelové tabulce nesedí součty… Vy tedy přepnete a jdete řešit problém. A na původní důležitou záležitost už nezbude čas.
Pokud jsme si již zvykli na neustálé hašení požárů, tak to bereme jako normu, a už se nám ani nechce přepínat do jiného režimu. To totiž stojí energii a úsilí, a pokud pro nás ona strategická věc není zas tak důležitá, tak co bychom se namáhali.
Dalším důvodem je fakt, že na důležité / strategické body nemáme předem vyhrazený čas v kalendáři, a tak na ně nikdy nedojde.
Proč prioritizujeme naléhavé úkoly před důležitými / strategickými?
Je to částečně způsobeno tím, jak je nastaveno naše tělo. Při splnění úkolu se nám zvýší hladina dopaminu v mozku, který způsobí, že cítíme uspokojení a radost z vykonaného. Dopamin je bohužel velmi návykový, a tak máme tendenci plnit rychlé a naléhavé úkoly na úkor dlouhodobých, strategických. Jen ty ale zaručí, že se budeme posouvat dál a budeme spokojení a úspěšní v dlouhodobém horizontu.
Jak bychom se cítili, kdybychom měli více času na strategické úkoly?
Z průzkumu vyplynulo, že bychom pracovali efektivněji, nenosili úkoly stále v hlavě, a dosahovali snadněji výsledky.
Především bychom byli spokojenější a cítili větší naplnění.
Jsem přesvědčená, že to je již zásadní důvod, abychom udělali změnu a strategickým úkolům věnovali více času.
Jak si udělat více času na strategické / důležité věci?
- Vraťte se ke svým cílům / sepište si je
- Definujte si klíčové strategie, kterými se k cílům dostanete, pokud je ještě nemáte
- Vyhraďte si čas na strategické úkoly
- Pracujte se svým kalendářem:
- Vyhraďte si čas sami pro sebe: Začněte sami u sebe a každý týden si v kalendáři rezervujte čas na strategické přemýšlení. Přemýšlejte dle potřeb sami, nebo si přizvěte kolegu, případě jiného partnera pro přemýšlení, který vaše přemýšlení posune zase o kus dál.
- Na konci schůzky si zapište, na co se zaměříte příště, ať příště netápete a jdete rovnou k věci.
- Naplánujte čas s týmem nad strategickými úkoly: to nemusí být každý týden, ale je dobré se minimálně jednou měsíčně strategicky na váš business podívat: Jak se vám daří versus nastavené cíle? Jak fungují jednotlivé aktivity? Co přestanete dělat, co naopak posílíte? Jaké nové taktické kroky vyzkoušíte?
- Vyhraďte si čas sami pro sebe: Začněte sami u sebe a každý týden si v kalendáři rezervujte čas na strategické přemýšlení. Přemýšlejte dle potřeb sami, nebo si přizvěte kolegu, případě jiného partnera pro přemýšlení, který vaše přemýšlení posune zase o kus dál.
- Pracujte se svým kalendářem:
- Upřednostňujte úkoly důležité před nedůležitými
- Vyzkoušejte Eisenhowerovu matici.
Držím vám palce, neboť pokud se budeme věnovat důležitým, strategickým věcem, tak budeme naplnění a spokojení.