Kdy je nejlepší začít podnikat?
Mám dát výpověď v zaměstnání a vrhnout se na podnikání se vší energií a na plný úvazek, nebo mám podnikání rozjíždět pozvolna?
I na tuto otázku hledá odpověď čtvrtá z pěti oblastí marketingové strategie.
Předchozí články série najdete zde
KDY JE NEJLEPŠÍ ZAČÍT PODNIKAT?
Záleží na tom, jak se cítíte a jak jste si jisti svým podnikatelským záměrem. Pokud jej máte detailně promyšlený:
- víte, proč chcete podnikat a co ze svého podnikání chcete získat
- vybrali jste si svůj předmět podnikání
- znáte svého ideálního zákazníka, a je vám jasné, jak mu vaše výrobky / služby pomohou pomoci vyřešit jeho problém nebo uspokojit jeho přání a touhy
- otestovali jste své služby / výrobky se zákazníky
- vybrali jste si dodavatele a i své spolupracovníky (i externí)
- promysleli jste realizaci projektu: výrobu a distribuci
- nastavili jste potřebné procesy a cenovou strategii, která je pro vás zisková
- ……… tak vám nic nebrání v tom rozjet podnikání naplno rovnou.
Pokud si nejste u některých předchozích bodů jistí, tak vám doporučuji pozvolný rozjezd. Začněte postupně a s málem. Než se pustíte do podnikání ve velkém stylu (s velikými investicemi), dáte v práci výpověď a začnete si brát půjčky, tak udělejte následující:
- ZAČNĚTE SAMI U SEBE: Zamyslete se nad tím, co byste vlastně rádi dělali. Ideální je, pokud využijete své silné stránky a zapojíte vášeň – budete tedy dělat to, v čem jste dobří a co vás zároveň baví a naplňuje.
- ZAČNĚTE DANOU ČINNOST VYKONÁVAT BEZ ZBYTEČNÝCH INVESTIC: Nejdůležitějším krokem je začít, to znamená najít a oslovit svého prvního zákazníka.
- ZÍSKÁVEJTE ZPĚTNOU VAZBU, DOPORUČENÍ A REFERENCE NA SVŮJ VÝROBEK / SLUŽBU: jen tak zjistíte, zda vaši zákazníci byli se službou / výrobkem spokojeni a jak ji můžete dále vylepšovat.
- VYLEPŠUJTE VÝROBEK NA ZÁKLADĚ POZNATKŮ OD PRVNÍCH ZÁKAZNÍKŮ
- NABÍZEJTE UPRAVENÝ VÝROBEK / SLUŽBU DALŠÍM ZÁKAZNÍKŮM
Teprve v momentě, kdy si ověříte, že tato činnost bude vaším soustavným podnikáním, je čas rozjet podnikání, založit si živnostenský list, a tak se stát se podnikatelem na plný úvazek. Více o tomto postupu se dovíte v tomto článku.
Rozplánování vlastní časové kapacity
Pod otázku KDY v podnikatelském záměru také patří: rozplánování vlastní časové kapacity. Pokud rozjíždíte podnikání, tak jste na všechno, nebo aspoň na většinu věcí, sami. Proto je důležité sepsat si dopředu všechny činnosti, které musí být v souvislosti s podnikáním vykonávány a rozplánovat si, co budete dělat vy a kdy, co budete delegovat – na co si najdete výpomoc. Pokud toto neuděláte, tak hrozí, že se budete věnovat jen tomu, co vám jde nejlépe od ruky, a najednou se na vás na konci měsíce / kvartálu / roku nahrne mnoho dalších nutných činností, které vám zaberou většinu času a vy pak budete pracovat ve dne v noci a nebudete stíhat. Jak k tomu tedy přistoupit?
- sepište si všechny činnosti spojené s podnikáním
- nezapomeňte na administrativu, účetnictví, nákup, prodej, marketing,…., ale i úklid, inventury,….
- ale také na vaše vlastní další vzdělávání a rozvoj, abyste své podnikání mohli dále posouvat a rozvíjet
- z výše sepsaných činností se soustřeďte na ty, které chcete dělat
- měly by to být ty činnosti, při kterých využíváte své silné stránky a zapojujete vášeň (provázanost na CO z podnikatelského záměru), neboť ty vám přinášejí peníze
- znovu se podívejte na seznam činností, které chcete dělat a spočítejte, zda jste schopni tyto činnosti zvládnout v časovém prostoru, který podnikání chcete věnovat
- ujasněte si, kdo bude dělat ostatní nutné činnosti
Otevírací doba
Když máte rozplánovanou vlastní časovou kapacitu a víte, jaké činnosti budete vykonávat, tak si můžete stanovit otevírací dobu. Otevírací doba je důležitá zejména pro kamenné obchody, nicméně i pokud provozujete online podnikání, tak je důležité vědět, kdy se mu během dne budete nejvíce věnovat a dle toho přizpůsobit komunikaci a marketing, nastavit infolinku,..
KDE BUDETE PODNIKAT A NABÍZET SVÉ VÝROBKY / SLUŽBY?
Při sepisování podnikatelského záměru je důležité také promyslet, kde budete podnikat a kde své výrobky budete nabízet. Může se zdát, že se jedná o jednu věc, ale není tomu tak. Pokud jste např. švadlena a navrhujete a šijete oblečení, tak podnikat můžete z domova a nemusíte mít žádnou provozovnu, protože výrobky budete nabízet online např. skrze vlastní e-shop, nebo fler.cz, nebo skrze kamenné prodejny, které takové podnikatelky sdružují jako např. Cvrk.
Kde budete podnikat?
Jak jsem nastínila výše, tak odpověď na tuto otázku souvisí s nastavením celého vašeho podnikatelského modelu, ale i typu podnikání.
Mé doporučení je zbytečně při rozjezdu podnikání nezatěžovat rozpočet pronájmem provozovny.
- Pokud to lze, tak pracujte z domova, případně využívejte sdílené kanceláře, které se postupně objevují ve všech větších městech, nebo prostor s někým sdílejte.
- Jde o to, abyste si nejprve otestovali podnikatelský nápad s minimálními náklady, a teprve pokud se osvědčí, to znamená, že budete mít dostatek i vracejících se zákazníků, a zároveň vám bude přinášet radost a naplnění, tak hledat adekvátní prostory.
Kde budete své výrobky / služby nabízet a prodávat?
Tento bod velice úzce souvisí s bodem výše. Pokud cokoli vyrábíte a své výrobky chcete prodávat, tak máte tyto možnosti:
- prodávat své výrobky sami:
- např. skrze e-shop nebo kamenný obchod
- nebo je prodávat přes prostředníka
Oba tyto modely mají své výhody a nevýhody a záleží na tom, jak své podnikání chcete rozjet, jaké činnosti jsou pro vaše podnikání klíčové, abyste zvolili tu správnou variantu. Pojďme se podívat na výhody a nevýhody, jak je vnímám já.
Prodej výrobku vlastními silami
- Výhody:
- máte celý proces od nákupu materiálu, přes výrobu, prodej a reklamaci pod kontrolou
- jste velice blízko zákazníkovi a můžete snadno reagovat na jeho podněty
- prodáváte jen své výrobky, a proto se na tuto činnost 100% soustředíte a výsledek tomu odpovídá
- neplatíte nikomu žádné provize za prodej
- Nevýhody:
- náklady spojené s vybudováním a provozem vlastního obchodu – kamenného i online
- marketing spojený s nalákáním zákazníků do vašeho obchodu
- pokud rozjíždíte podnikání sám a chcete např. navrhovat a šít oblečení, tak prodej s velkou pravděpodobností nebude činností, kterou se budete chtít zabývat, a budete muset najít 3. osobu, která jej pro vás bude spravovat
Jaké jsou vaše zkušenosti? Jak a kde podnikáte vy? Těším se na vaše názory, prosím, napište mi pomocí formuláře níže.