Váháte někdy nad tím, co byste měli dělat, aby to vašemu podnikání v daný moment nejvíce prospělo?
Nejste si jistí, zda a jak splníte cíle, které jste si stanovili?
I na tyto otázky hledá odpověď pátá z pěti oblastí marketingové strategie – JAK.
Předchozí články série najdete zde.
CO VAŠEMU PODNIKÁNÍ NYNÍ CHYBÍ, ABYSTE DOSÁHLI ÚSPĚCHU?
Přemýšleli jste někdy nad tím,
- jaké znalosti a dovednosti ve svém podnikání potřebujete, abyste splnili cíle, které jste si stanovili?
- jakou motivaci máte ke splnění těchto cílů?
- jaké zdroje potřebujete k dosažení cílů?
- jaké kroky musíte podniknout, abyste svých cílů dosáhli?
Co konkrétně tedy potřebujete, aby vaše podnikání vzkvétalo?
- VIZI – cíle a poslání. Abyste své podnikání řídili, tak musíte vědět, proč existuje a co z něj chcete získat, co chcete vybudovat. (O nastavení cílů a jejich důležitosti jsme mluvili zde).
- ZNALOSTI A DOVEDNOSTI, které vám umožní předkládat zákazníkům takové výrobky / služby, že s nimi budou spokojeni a budou se k vám vracet.
- MOTIVACI – vnitřní hnací sílu, která vám pomůže překonávat i ty nejtěžší překážky. Pokud podnikáte sami a v oboru, kde využíváte své silné stránky a zapojujete vášeň, tak tento i předchozí bod splňujete. Pokud máte spolupracující osoby, tak i oni musí být motivování – vědět, jak oni mohou přispět k dosažení vašich cílů a naplnění poslání.
- ZDROJE – hmotné (jako jsou prostory, stroje, IT vybavení, peníze…) i nehmotné (know-how, expertní znalosti,…), které vám umožní dodávat včas a v požadované kvalitě.
- AKČNÍ PLÁN – rozplánovaný harmonogram konkrétních kroků, které v podnikání postupně učiníte, abyste dosáhli očekávaných cílů.
Pokud vám byť jeden z těchto bodů bude chybět, tak vaše podnikání nebude dodávat výsledky, které od něj očekáváte. Podívejte se na tento obrázek:
My se nyní zaměříme na AKČNÍ PLÁN A S NÍM SPOJENÉ PLÁNOVÁNÍ.
PROČ JE PLÁNOVÁNÍ TAK DŮLEŽITÉ?
- plánování vyžaduje zamyšlení nad celým systémem fungování podnikání – od nakoupení surovin, přes výrobu, po dodání výrobku až řešení záruky. Tím, že projdete celý systém fungování, tak jste schopni odhalit překážky, které by vás ani nenapadly.
- čím komplexnější je váš interní proces, s tím větší pravděpodobností narazíte na překážky, které vedou k frustraci a nedodání.
CÍLEM PLÁNOVÁNÍ JE:
- odhalit překážky, které vám brání dosáhnout cíle
- najít způsoby, jak tyto překážky překonat
- nastavit plán krok po kroku, kde v každém kroku bude jasné, jak vypadá výstup a kdo je za něj zodpovědný
- tento plán dodržet 🙂
Jak najít překážky, které vám brání dosáhnout cíle?
- Začněte u cíle, tedy u toho, co vlastně chcete dosáhnout.
- Příklad: jedná má klientka šije písmenka pro vyzdobení dětských pokojů a její cíl je: prodat 100 písmenek za 3 měsíce
- Identifikace překážek: co vám brání dosáhnout cíl?
- při tomto zamyšlení buďte klidně hodně pesimističtí, protože vás napadnou i takové překážky, které jste si nepřipouštěli.
- při popisu překážek používejte přítomný čas – pak vás snadněji budou napadat řešení
- často se stává, že najdete jednu hlavní překážku a k ní se budou vztahovat další překážky viz příklad níže
- příklad: jaké překážky našla má klientka s písmenky:
- má malou klientelu, protože ji zná málo lidí
- neinvestuje do hledání nových zákaznic, písmenka nabízí pouze online na webu, ten ale nikterak nepodporuje
- nežádala reference od svých spokojených klientek, takže nemůže na webu ani jinak doložit jejich spokojenost
- má malou klientelu, protože ji zná málo lidí
Jak překonat překážky?
- u každé identifikované překážky přemýšlejte nad mezi-cílem a kroky nebo činnostmi, které se musí stát, abyste překážku překonali
- každá překážka, kterou jste identifikovali, musí být vyřešena, jinak zůstává překážkou na cestě za slněním vašeho cíle
- příklad překonání překážek klientky s písmenky:
- má malou klientelu, protože ji zná málo lidí => mezi-cíl: zvýšit povědomí o písmenkách mezi širší klientelu (tak ji bude více lidí znát a bude větší pravděpodobnost, že si od ní další zákazník písmenko koupí)
- neinvestuje do hledání nových zákaznic, písmenka nabízí pouze online na webu, ten ale nikterak nepodporuje => akční kroky:
- vytipovat klíčová slova, které maminky vyhledávají a na ně:
- napsat obsahově zajímavé články, kde propojí klíčová slova s nabídkou písmenek (díky obsahu pak bude vyjíždět výše v SEO – organickém vyhledávání na webu)
- nakoupit PPC (pay per click) reklamu na daná slova
- najít „spojence / partnery“, kteří nabízí designový sortiment do dětských pokojů a skrze ně bud prodávat, nebo na jejich stránkách / v jejich obchodu vystavovat zboží, umísťovat reklamu
- vytipovat klíčová slova, které maminky vyhledávají a na ně:
- nežádala reference od svých spokojených klientek, takže nemůže na webu ani jinak doložit jejich spokojenost => akční kroky:
- získat reference spokojených zákaznic ideálně s fotkami, které může umístit na web
- požádat spokojené klientky o aktivní doporučení mezi jejich známé
- …….
- neinvestuje do hledání nových zákaznic, písmenka nabízí pouze online na webu, ten ale nikterak nepodporuje => akční kroky:
- má malou klientelu, protože ji zná málo lidí => mezi-cíl: zvýšit povědomí o písmenkách mezi širší klientelu (tak ji bude více lidí znát a bude větší pravděpodobnost, že si od ní další zákazník písmenko koupí)
JAK SESTAVIT PLÁN?
Posledním krokem je rozhodnout o pořadí, v jakém jednotlivé akční kroky budete plnit, abyste dosáhli svého cíle.
- Často se stává, že některé akční kroky budou na sebe časově navázané, jako v našem příkladu, kdy nejprve musí klientka vytipovat klíčová slova, která pak využije jak pro PPC reklamu, tak pro psaní článků.
- Ptejte se proto: „abych dosáhl xxxxx, tak musím mít ????“
- Zmapujte si posloupnost jednotlivých kroků.
- Je dobré si jednotlivé mezi-cíle a akční kroky napsat na malé papírky a s nimi si na větším papíru hýbat dle potřeby, než vám plán bude do sebe zapadat.
- Pokud na sobě určité kroky nejsou časově závislé, tak o pořadí rozhodněte na základě vašeho odhadu přínosu daného kroku k celku.
- Příklad: pokud klientka vytipuje klíčová slova, tak může nejprve napsat 2-3 články, umístit je na web a poté na ně spustit PPC reklamu. Pokud to takto udělá, tak nejenže bude odkazovat v reklamě na relevantní a žádané informace, ale zároveň ji pak zvýšená návštěvnost webu pomůže v SEO – organickém vyhledávání.
- Plán sepište, dodržujte a vyhodnocujte.
- Jednotlivé kroky plánu je důležité postupně vyhodnocovat a pokud nefungují dle vašich představ, tak akční kroky upravit. Jen tak se totiž dostanete k žádoucímu cíli.
Jaké máte zkušenosti s plánováním vy? Napište mi pomocí formuláře níže. Těším se na váš názor.